دروغ و دروغ درباره درمان فوبیا
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
دروغ و دروغ درباره درمان فوبیا
نوشته شده در سه شنبه 24 مرداد 1402
بازدید : 40825
نویسنده : tara

 

می باشد. برای این فوبیا از روش شناختی رفتاری استفاده می شود که درمان از راه حساسیت زدایی نامیده می شود. اما این سیستم شما را درمان نمیکند. یکی از روش های مناسب در درمان این نوع ترس، مواجه درمانی یا حساسیت زدایی است. در چنین شرایطی مواجه سازی مستقیم نمی تواند اثربخش باشد و مقاومت بیمار را بهمراه خواهد داشت. سپس شرطی سازی مثبت بر روی وی انجام شد و در نهایت با تکنیک های تایم لاین تراپی در ان ال پی عدد ترس ایشان از 10 به 4 رسید. سپس تصاویر ذهنی او را در همان سالها همانند یک فیلم ویرایش کرده و انکورینگ (شرطی سازی مثبت) را انجام دادیم. در مراحل بعد مواجه سازی انجام شد و سپس به همراه روش eft نیز عمل تثبیت را انجام دادیم تا به طرز شگفت انگیزی از میزان ترس ایشان کم شد. تا جایی که به مرور فرد عادت کند با محرک مواجه شود اما دچار اضطراب نشود. بطور مثال مادری که از پرندگان ترس دارد، به مرور این هراس را به فرزند خود نیز منتقل خواهد کرد و آن فرزند در بزرگسالی بدون آنکه دلیل ترس خود را بداند، نسبت به پرندگان ترس خواهد داشت. بطور مثال کارتون های میکی موس و تام و جری در محبوب سازی چهره موش ها موثر بوده است.

ابتدا با استفاده از تصویرسازی به اولین باری که این شرطی سازی منفی و ترس شکل گرفته بود رفتیم (با استفاده از خلسه). روش دیگر روش غرقه سازی است. شامل ترکیبی از مواجهه با تکنیکهای دیگر است تا فرد دید و نحوهی کنار آمدنش با موقعیت یا شی ترسناک را تغییر دهد. تکنوفوبیا - ترس از تکنولوژی - در حالی که کارشناسان معتقدند که همه ما در مواجهه با فناوری جدید حداقل مقدار کمی از عصبیت را متحمل میشویم، دادههای بسیار کمی در ادبیات علمی در مورد فوبیاها و اضطرابهای مرتبط با فناوری وجود دارد. البته با همه این اوصاف و با این شواهد و مدارک، این طور که مجید صفارینیا میگوید، هراس و فوبیا از یک موضوع، شیء یا اتفاقی خاص، خیلی محدود به جنسیت نیست اما: «واقعیت این است که بیماریهایی مانند فوبیا در هر دو جنس میتواند بروز پیدا کند اما این طور که آمارها نشان میدهند، نقش جنسیت به عنوان یک عامل پیشبینیکننده میتواند در برخی اختلالات مثل افسردگی و اضطراب پذیرفته شود. از اینرو همه انسان ها در مواقعی ترس را یاد می گیرند. روانشناسان ما در تمامی روزهای هفته بصورت 24 ساعته آماده خدمات رسانی به شما عزیزان به صورت تلفنی، حضوری و مشاوره آنلاین روانشناسی هستند.

ترس از گربه: در طی سالیانی که دوره های آموزش ان ال پی و مشاوره های فردی داشتم، افراد زیادی را دیده ام که به انواع فوبیا دچار بودند به حدی که زندگی عادی آنها را تحت الشعاع قرار داده بود. آنها دریافتند مردمک چشم کودکان در هنگام دیدن عکس پرندگان گشادتر از حالت عادی میشود و کمی استرس را تجربه می کنند. در مراحل بعد می توانند از پشت قفس به آنها نزدیک شوند و در نهایت یک پرنده کوچک را روی دست خود بگیرند. یکی از رموز موفقیت افرادی که عادت غلط و یا ترس های خود را پشت سر گذاشته اند، رسیدن به آستانه تنفر از آن عمل است. هر پرواز به شما فرصتی برای عادت کردن به سفرهای هوایی میدهد. فراموش نکنید که شما باید مغز خود را به تحریک نشدن در برابر چنین ترسهایی عادت بدهید. بطور مثال بندلر در کتاب خود عنوان می کند همیشه شرکت های هواپیمایی در کنار صندلی من فردی را قرار می دهند که ترس از ارتفاع و سوار شدن به هواپیما را دارد و من در طول پرواز و در عرض چند دقیقه ترس او را به کلی از بین می برم. به طور کلی درمان شامل راه های مقابله ای، درمانی و همچنین دارو درمانی می شود.

پس برای یادگیر درمان آن نیز باید زمان کمی را اختصاص داد. ایشان 10 سال قبل وقتی به همراه خانواده به بیرون از شهر رفته بودند، ناگهان با مار مواجه شده بودند و از آن پس نمی توانستند در هیچ فضای آزادی به استراحت بپردازند. روش های مختلف رواندرمانی، مواجه سازی، دارو درمانی و… این دارو را می توان درست قبل از انجام آن کار مصرف کرد. اگر حس کردید که ترس از پرواز شما را ناتوان کرده و هیچکدام از روشهای فوق در مورد شما موفق نبودهاند، با مشورت پزشک و پیش از پرواز، یک قرص ضد اضطراب یا خوابآور مصرف کنید. بطور مثال خانمی به من مراجعه کردند که به شدت از گربه و پرندگان می ترسیدند و با وجود اینکه پزشک بودند اما از مواجه شدن با حیوانات وحشت داشتند. آنها در هر شرایطی که باشند، نمی توانند از آن لذت ببرند و مدام به پزشک مراجعه می کنند. سپس اجازه بدهد یکی از آنها نزدیک او شود و به آن غذا دهد.

تا جایی که برایتان مقدور است حواس خودتان را پرت کنید و برای انجام این کار می توانید یکی موسیقی را با خودتان تکرار کنید یا با پرستار صحبت نمایید. این تمرین در حدود 40 دقیقه انجام شد. ترس از سگ: در مثالی دیگر خانمی بودند که نسبت به سگ و حیوانات ترس شدیدی داشتند به حدی که هنگامی که از او می خواستم فقط یک سگ کوچک را در مقابل خود تصور کند، دچار تشنج و اضطراب شدید می شد و دستانش به شدت می لرزید. ممکن است تنها یک صحنهی آرامشبخش را تصور کنید، تنشهای بدنتان را آزاد کنید، تمرین تنفس کنید، یا مراقبه کنید. گروهدرمانی حمایت همسالان و احساس جامعه و اعتبار را به فردی که درگیر فوبیا است ارائه میدهد و بهمرور مراجعان متوجه میشوند که در مبارزات خود تنها نیستند و میتوانند پیشرفت و شکست در بهبودی خود را با دیگران در میان بگذارند. این افراد میتوانند ریشههای ترس شما را شناسایی کرده و راهی برای درمان آن پیدا کنند.

رسانه ها بخوبی میتوانند یک موجود را منفور و یا محبوب کنند. درمانگران به افرادی که دچار این نوع فوبیا هستند توصیه می کنند ابتدا تصاویر پرندگان را ببینند. این نوع درمان نیاز به زمان و جلسات متعدد درمانی دارد. استفاده از انواع روان درمانیهای مختلف بخصوص روان درمانیهایی که در دسته ی روان درمانیهای شناختی - رفتاری هستند یکی از اصلی ترین روشهای درمان های غیر دارویی اختلال فوبیا از نوع فوبیای اجتماعی می باشد. یکی از شایع ترین ترس ها در بین مردمان جهان ترس از حیوانات و پرندگان است. این روش اولین بار توسط ریچارد بندلر کشف شد و تا به امروز یکی از سریعترین و بهترین روش های موجود در جهان است. در این ویدئو قصد داریم به جدیدترین روش درمان فوبیا در جهان بپردازیم. برخی عقیده دارند فوبیا ارثی است و از والدین ما در بدو تولد به ما رسیده است در صورتی که این نظریه کاملا اشتباه است زیرا کودک با 2 ترس به دنیا می آید. این ترس میتواند بر اثر یک حادثه رخ داده باشد و یا بر اثر اضطراب والدین و محیط به فرد منطقل شده باشد.

والدین ترس را بصورت یک رفتار به کودک منتقل می کنند. اگر منکر این حرف هستید، نگاهی به کودکان بومیان آفریقا بیاندازید و ببینید چگونه با یک مار پیتون 4 متری بازی می کنند بدون آنکه ترسی از آن داشته باشند. مثلا فرد تمام تلاش خود را می کند که از سوار شدن به اتوبوس، قطار یا رفتن به کنسرت و سینما خودداری کند چون اگر در این مکان ها قرار بگیرد دچار وحشت میشود و می خواهد سریع از مکان ها فرار کند. اگر فوبیاي شما مربوط به بودن در اجتماع باشد از رودررو شدن با ديگران فرار میکنید يا حتي ممكن است در آخر آنقدر ترسيده باشيد كه دیگر خانه را ترك نكنيد. فیلم های تخیلی که در آن یک رتیل یا عنکبوت بزرگ تمام مردم را در تارهای خود اسیر میکند، زاییده فکر این افراد است و آنها دائما از قرار گیری در زیر سقف خانه ها دچار اضطراب میشوند. یکی از این موارد در درمان شخصی است که با اضطراب اجتماعی زندگی میکند. برای برخی از افراد ترس از عنکبوت، ارتفاع و یا ترس از افراد دیگر می تواند زندگی روزمره آنها را دچار چالش کند. در این حالت که رایج ترین شکل فوبیا است، افراد ممکن است از حیوانات خاص (مانند سگ، گربه، عنکبوت، مار)، افراد خاص (همچون دلقک، دندانپزشک، دکتر)؛ محیط های خاص (همچون مکان های تاریک، رعد و برق ها، مکان های بلند)، یا موقعیت های خاص (مانند پرواز با هواپیما، سوار شدن به قطار، قرار گرفتن در یک فضای محصور) بترسند.

مصرف مایعات در محیط خشک هواپیما، به حفظ رطوبت بدن و کاهش استرس ما کمک میکند. مصرف کافئین و نوشیدنیهای حاوی آن، باعث میشود که استرس شما در طول پرواز بیشتر هم شود. این فوبیا هر بر زندگی شخصی و هم بر زندگی شغلی فرد تأثیر میگذارد. با هم به گوشهگوشه دنیا سفر میکنیم تا با شگفتیهای بیپایان آن آشنا شویم. از اقیانوسها میگذریم، در جنگلها ماجراجویی میکنیم، قلب کویر را میشکافیم و در کوچهپسکوچههای شهرهای کوچک و بزرگ به صدای سفر گوش میدهیم. ما در این مقاله از پزشکت سعی کرده ایم انواع گزینه های درمانی مربوط به فوبیا را مورد بررسی قرار دهیم. به این موضوع فکر کنید که این ترس موقتی است و بهزودی برطرف خواهد شد. اگر دوباره دچار حس ترس شدید، به خود بگویید که این ترس بهزودی به پایان میرسد. در این هنگام است که نیروهای پنهان شما به کمکتان می آیند و راه حلی برای آن پیدا می کنند اما مادامی که در منطقه آرامش ذهنی باشید، چنین اتفاقی رخ نمی دهد و کماکان با عادات قبلی دست و پنجه نرم خواهید کرد.

اگر از نوشتن این مطلب لذت بردید و مطمئنا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد روانشناس در تهران لطفا از صفحه ما بخواهید.






مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: